بسم الله الرحمن الرحیم

وَ إِنَّ لَکُمْ فِی الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِیکُمْ مِمَّا فِی بُطُونِها وَ لَکُمْ فِیها مَنافِعُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ 1

و به یقین برای شما در دام ها عبرتی است، از شیری که در شکم آنهاست به شما می نوشانیم، و در آنها برای شما سودهای فراوانی است، و از [گوشت] آنها [نیز] می خورید.

And indeed, for you in livestock is a lesson. We give you drink from that which is in their bellies, and for you in them are numerous benefits, and from them you eat.

از چارپایان باید درس گرفت؛

که بسیاری از آنان برای سلامتی انسان و محیط زیست و کره زمین سودمند.

گروهی از چارپایان  نشخوارگرند.آنها هیچ گاه غذایی که یافتند را نمی بلعند. بلکه در پایان روز همه ی آنچه را که جمع کردند را نشخوار می کنند و اگر چیز بی خودی را جذب کردند یا خوردند، پس می دهند.

درنشخوار فقط عمل بلعیدن صورت نمی گیرد بلکه خارج کردن آشغال و میخ وطناب و چوب خشک و گیاهان نامطلوب وهم هست. که ورود آن به معده ،باعث بروز خطرات جبران ناپذیرخواهد بود.

فلینظر الانسان الی طعامه2 ؛

 پس انسان نیز باید به غذایش بنگرد. که چه می خورد؟

ذهن ما انسانها خیلی از حرفها و مطالب را جذب می کند . اما نشخوارگر یا تحلیل گر خوبی نیست !

باید بدانیم چه غذایی به خورد روحمان داده ایم؟!

تحلیل کنیم این مطالب به کجای هویت وسلامتی نفس و کرامت مان آسیب می رساند و یا بکار می آید.!

بسیاری از غذاهای روحی مانند غذاهای جسمی برای معده  دیر هضم ، چرب ، شور ، مضر ومیکروب ساز هستند.

این مطالب به روح آسیب می رسانند.

در گفتار نبی اکرم  داریم:

اللهم انی اعوذ بک من العلم لا ینفع3.

بسیاری ازخبرها. حرف ها. فیلم ها. داستانها. دانشها ومطالب وگفت وشنود ها بی فایده اند. وقت و حال ما را ضایع و خراب می کنند.

امروزه این گروه از مطالب چیپس و پفک وسموم و آفات خود خواسته ی زندگی روحی دانش پذیران و عموم مردم ماست.

فرد و جامعه نیازی به دانستن آن ندارد. وندانستنش زیانی را بر ما مترتب نمی کند و در واقع اهمیتی برای دانستن و یا ندانستن آن موضوع وجود ندارد.

چه باید کرد؟

باتوجه به کمبود وقت . ومحدودیت عمر مفید و استهلاک درک و فهم،  باید بادقت مطالب روشمند را در برنامه ریزی علمی و آموزشی خود قرار دهیم تا روحمان وهویت مان از آن مطالب وکتاب ها ودانش ها منتفع گردد.

صیانت از استعدادها با دستگیری از حدیث نبوی(ص) :

«اللّهمّ إنّی أعوذ بک من علم لا ینفع

و قلب لا یخشع

و دعاء لا یسمع

و نفس لا تشبع

أعوذ بک اللّهمّ من شرّ هؤلاء الأربع؛ خدایا از دانشى که سود ندهد و دلى که سوز ندارد و دعائى که شنیده نشود و نفسى که سیرى نپذیرد به تو پناه می برم خدایا از این چهار چیز به تو پناه می برم.»

توانایی ها باید هدفمند و مدون و با برنامه جریان یابد.

و استعدادها نیز در کسب دانش هایی که نیاز های خود و جامعه ی  بشری را تامین می کند، تلاش کرده و از پیگیری دانستنی های بیهوده به دور بوده و ازکارهای بیهوده ومطالعات و نشست های بیهوده، و وقت گذرانی های بیهوده  باید پرهیز کرد.

 

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

17اردیبهشت 1397

اول رمضان1440

 

·         پانوشت ومنابع

1-      قرآن کریم , سوره مومنون , آیه 21

2-      قرآن کریم , سوره عبس  , آیه 24

3-       کنز الفوائد , جلد 1 , صفحه 385




تمامی    تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارنگارنده محفوظ می باشد


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گاه نوشت های یک خانوم ایرانی پاور کده Benjamin بیمه کوثر فروشگاه ایثار اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قزوین Christina دانش آموز دانا نوجوان توانا هنر