جامعه ی خرمند


خردمند بودن جامعه در رفتارهای فرهنگی ورعایت بایدها و نبایدهایی است که پاسبانی وصیانت ازآن هیچ توجیه وتبعیضی را پذیرا نیست.

در باورهای فرهنگی واجتماعی ما انسان  امن ، رفتارهای امینی دارد.

دروغ و غیبت و تجسس و اختلاس و رشوه و ربا و ریا و و تهمت وی و پیشداوری های ناروا و بسیاری ازگناهان کوچک و بزرگ در نگاه انسان امین و اهل خطا و بزه محسوب می شود و زیانهای مستقیم و محسوسی را به فرد وجامعه تزریق می کند.

یکی از بزرگترین آسیب هایی که جامعه امروز ما به آن دچار است ؛ موضوع پیش داوری های نابجائی است که در ردیف تهمت و گناهان وبزه های انتسابی دیگر باعث زیان به هویت داوری کننده و پیش داوری شونده می شود.

مجرم علاوه بر زیان مستقیم به کسی که به به او جرم روا داشته به خود نیز آسیب می زند.

یکی از مهمترین دلایل تنبیه همین بیدارباش برای ساختن ساختار رفتاری اوست

اقبال لاهوری از تلخی و دشمنی و دشمن سازی با پیشداوری ها و قضاوت های ناروا  نالیده و سیر حرکت هرپدیده ای از سر چشمه تا فرجام عنصر داوری را مذموم می پندارد وگمانه زنی ها را به دقت و شکیبایی دعوت می کند.

گمان مبر که به آخر رسید کار مغان                  هزار باده ناخورده در رگ تاک است

در پس پرده ی هر رفتاری ممکن است حکمت های ظریفی نهفته باشد ک به چشم نیاید اما شبکه ی گسترده ای برای تعیین فرجام نهایی آن پدیده درحال ساخت وساز باشند
ما انسانها می توانیم با ابزارحلم و یا تمرین شکیبایی و مدارا و مقابله با پیشداوری و بکار گیری آگاهی و آموزه ها و دانش های مربوط به هر پدیده ای به انسانهای امن و امید بخش و صالح، ترفیع مرتبه می یابیم. در غیر اینصورت با عدم شکیبایی و پیشداوری و نداشتن نقاط اتصال علمی و به صرف شنیده ها دیده های ظاهری به افرادی نا امن و ستیزه جو تنزل مرتبه شامل حالمان خواهد شد.
در جوامعی که انسانهای امن حرکت و تلاش می کنند پویایی و اپیدمی پویش و پیشرفت رونق دارد و در جوامعی که انسانهای نا امن در آن می لولند پیشرفت و حرکت رخ نمی دهد مگر باجرقه های دگرگونی بدای شدن و پویش پذیری همگانی.

عنصرفرهنگ در جوامع امن عنصر پویا و امینی است.حرکت فرهنگی جامعه امن شامل صیانت از کرامت انسان و ساختن هویت انسان خردمند وکامل است.
آموزش و تربیت دراین جامعه هدفمند است و هر گونه رفتار متناقض و موازی باعث فرسایش وت ناقض خواهد بود. بنابراین همه ی نهادهای مسئول از یک قانون وخط و مشی آموزشی برای تربیت نسل پیروی می کنند.
نقش قانون و پذیرش آن برای همه ی افراد باهمه ی جزییاتش
  نقش کلیدی و محوری است.
انقلاب رفتارها با اتکا به باروری رفتارهای منزه شکل پذیرفته است.
اقتصاد ، فرهنگ ، ت در پیروی از صیانت کرامت جامعه ی مدرن و آرمانی و افزایش سرمایه های انسانی و اجتماعی حرکت می کند.
در چنین جامعه ای خشنودی ملی
  انسجام ملی.رضایتمندی از ت های فرهنگی واقتصادی واجتماعی پیش می آیدو میزان امید به زندگی مردم رشد کرده وارتقا می یابد

جامعه پیشرفته با سبک والگوی زندگی هوشمند وهدفمند متناسب با اقلیم و فرهنگ بومی ساختارسازی شده اند وهزینه های توسعه را با رعایت بایدها ونبایدها پذیرفته اند
در این جوامع تبعیض وفساد و رشوه واختلاس وبیماری های جامعوی جرم محرز بوده وهیچ توجیه و ارفاقی در آن پذیرفته نیست

برای داشتن جامعه ی خردمند باید خردمند زیست و خردمند رفتارکرد.

فرهنگ جوامع به  مدرک تحصیلی افراد جامعه منوط نیست بلکه تقارن سواد و  باورها و آموزه ها وآموخته  با رفتارها ملاک فرهنگی بودن افراد وجامعه است.

باور به رعایت قواعد و قانون راهنمایی و رانندگی باید در رفتارهای رانندگی و طی مسافت های جاده ای مشخص شود.

شهروند خوب شهروندی است که قانون را می پذیرد ونسبت به آن  سرپیچی وانحراف وتوجیه ندارد

بنابراین خردمندی جوامع با خرد ورزی مردم و نخبگان جامعه در رفتارهای زیستی مرتبط است.

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

22 مهر1398

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ است


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Robert الهی نامه میرزا علی کارگر ساروی بهترین اپلیکیشن های روز دنیا وبلاگ شخصی محسن دوباشی بازار 98 دانلود رایگان سوالات تعمیرکار موتور سیکلت درجه2 با جواب بیوچی چپول از فیلم هایی که می بینم تدریس مجازی ویژه ایام قرنطینه